יום שבת, 5 במרץ 2022

דמנציה אלצהיימר ופעילות גופנית

 


אחת התופעות הקשות ביותר בישורת האחרונה הן מחלות הפוגעות בתפקוד המוחי. דמנציה ואלצהיימר הן מחלות קשות מסוג זה. 

 

פעילות גופנית ותפקוד מוחי

 

במחקר שנעשה על קשישים לקראת סוף חייהם נמצא שככל שהם הפעילו יותר את גופם, עלתה גם כמות החלבונים האחראים על העברת מידע בין תאי עצב במוחם. העברת המידע הזו מאפשרת תפקוד שכלי תקין.

מכון דוידסון (חלק ממכון ויצמן) מפרסם מידע על מחקר שנערך באוניברסיטת ראש (Rush) בשיקגו על קשישים בגיל ממוצע של 88.5 שנים, בסמוך לסיום חייהם. 

לקריאת המאמר שפורסם במכון דוידסון לחצו כאן

על פי המאמר של מכון דוידסון, ממצאי המחקר באוניברסיטת ראש מצביעים על כך ש"מוח של קשישים שמקפידים להיות פעילים פיזית יש יותר חלבונים שמשפרים את הקשרים בין תאי עצב, מסייעים לפעילות השכלית התקינה ועשויים להגן מפני קיהיון (דמנציה) ומחלת אלצהיימר."

ההשפעה החיובית של פעילות גופנית על מצב בריאות גופני ידועה. כשמצרפים לזה את ממצאי המחקר הנוכחי ברור לגמרי, שפעילות גופנית בגיל מבוגר חיונית גם לשמירה על כישורים שכליים.

 

פעילות שכלית ותפקוד מוחי בגיל זיקנה

 

זה לא חדש שפעילות חשיבה שאינה רוטינית משמרת, ואלי גם מפתחת יכולות שכליות אצל אזרחים וותיקים. מחקר הראה, שמשחק ברידג' מקטין את ההסתברות ללקות בקיהיון ובאלצהיימר. זה בנוסף להנאה מהמשחק ולמענה על רצון וצורך חברתי. 


הזווית האישית שלי


קרוב לוודאי שההסתברות שלי ללקות בדמנציה או אלצהיימר נמוכה יחסית.


 פעילות שכלית

פעילויות חשיבה הן עיסוק יומיומי אצלי. 

להלן כמה דוגמאות: 

אני משחק ברידג', מלמד ברידג' וכותב על ברידג'. מדי פעם משחק שחמט, בדרך כלל כבר לא בתחרויות רשמיות. 

אני מבצע ניתוחים כלכליים לאנשים, שלהם אני מייעץ כיצד להתנהל

אני עוזר לאנשים לנהל את הסיכונים שלהם. זה מחייב הגדרת הסיכונים וניתוחם.


פעילות גופנית

חמש עד שש פעמים בשבוע אני הולך כמה קילומטרים. בנוסף אני הולך לא מעט במקום לסוע במכונית או בתחבורה ציבורית.

פעם או פעמיים בשבוע אני רץ. פה ושם אני מתאמן במתקני כושר בגנים ציבוריים.

 

ריצה למרחקים ארוכים

 

למרות גילי המופלג, אני רץ 7-8 קיולמטר בריצתי השבועית.

כשאני מתאמן לריצת 10 ק"מ במרתון ירושלים אני מגדיל פעמיים או שלוש את מרחק הריצה ל-10 קילומטר, כולל עליות קשות יותר מאשר במסלול במרתון ירושלים. 

ריצה למרחקים ארוכים דומה להתנהלות כלכלית. בשני המקרים חשוב לנהל נכון את המשאבים שיש ולא לצרוך את כולם באופן מידי. 

הריצה השבועית שלי היא בטבע, לרוב באיזור של עין לבן, שבימים אלה פורחות בו שקדיות ומרבדים גדולים של כלניות ורקפות. 

זה אינו רק מאמץ גופני. יש גם פעילות שכלית אינטנסיבית. 

כמה מהמאמרים והפוסטים שלי נכתבו בראש שלי במהלך הריצה. מאוחר יותר הוקלדו נוסחו והורחבו ליד מחשב. 

כמה מהבעיות שאיתן אני מתמודד נפתרו באופן עקרוני בזכות חשיבה במהלך ריצה. 

זה לא בא על חשבון ההנאה מהטבע בו אני רץ.


לקראת מרתון ירושלים הקרוב


בית החולים אלין. מקור התמונה: ויקיפדיה


ב-25 במרץ מתקיים מרתון ירושלים. גם השנה אשתתף בריצת 10 קילומטר. 

בשונה מרוב השנים הקודמות ארוץ גם למען מטרה חשובה. גיוס כספים לבית החולים "אלין". בית חולים שיקומי לילדים. 

ארוץ בקבוצת רצים, שרצים על מנת לעזור לבית החולים.  

במסגרת זו יש לי דף אישי שבאמצעותו ניתן לתרום כסף לבית החולים. 

הקוראים מוזמנים לתרום באמצעות הדף שלי. אינני מקבל עמלה כלשהי. כל הכסף הולך לבית החולים.

קישור לדף שלי: אבי רוזנטל דף אישי בית החולים אלין.

 




 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

במה להיאחז כשמתרחש אסון מתמשך?

מדינת ישראל ואזרחיה נמצאים בתקופה של אסון מתמשך.  יותר מדי אנשים חצו את "הישורת האחרונה" בטרם עת.  יותר מדי אנשים איבדו את יקיריהם...