יום חמישי, 2 בפברואר 2023

אורסולה לה גווין

 

אורסוה לה גווין. מקור התמונה: ויקיפדיה
 

 CC BY-SA 2.0

 Ursula Le Guin. Photo by Marian Wood Kolisch

בבורותי הרבה, עד הבוקר לא שמעתי דבר על אורסולה לה גווין (21 באוקטובר 1929 - 22 בינואר 2018). 

אז במקום לכתוב עליה  אצטט. 

מהויקיפדיה העברית: "אורסולה קרובר לה גוויןאנגלית: Ursula Kroeber Le Guin‏; 21 באוקטובר 1929 - 22 בינואר 2018) הייתה סופרת אמריקאית, אשר כתבה בעיקר מדע בדיוני ופנטזיה, אך גם שירה, נובלות, ספרי ילדים ומאמרים, וכן תרגמה ספרים רבים לאנגלית. ידועה בכתיבתה הפמיניסטית, האנרכיסטית ובעלת המאפיינים הטאואיסטים. נחשבת לאחת מטובי סופרי הפנטזיה והמדע הבדיוני בעולם וזכתה במספר פרסי הוגו, וכן בפרסי נבולה, לוקוס, וגנדלף. ב-2003 הייתה הסופר ה-20 (והסופרת הראשונה) שזכה בפרס ה"גרנד מאסטר" (הקרוי החל מ-2002 פרס דיימון נייט), פרס מפעל חיים, המחולק החל מ-1975 לסופר מדע בדיוני אחד, פעם בשנה או שנתיים, לצדו של טקס חלוקת פרס נבולה[1]."

אני מצרף קישור למאמר של קרן שפי ב"זמן הזה" שחשף אותי לדמות המרתקת הזו: אנתרופולוגיות של עולמות אפשריים


שתי נקודות שאתייחס אליהן בקצרה


1. עולמה העשיר של לה גווין הושפע גם מהדאואיזם.

2. בתחילת המאמר של קרן שפי מוזכר נאום קצר ונוקב של לה גווין בגיל 85 על  משמעותה העתידית של הספרות. הנאום הזה הפך לציטוט מרכזי שלה. ראוי בהחלט לקרוא אותו בעת קריאת המאמר. 

מאוד מרשים שאישה בת 85 ב"ישורת האחרונה" שלה פתוחה לגמרי לרעיונות מרתקים משני עולם ואינה נמצאת בסוג של השלמה פסיבית עם המציאות המתכלה.

 

 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

במה להיאחז כשמתרחש אסון מתמשך?

מדינת ישראל ואזרחיה נמצאים בתקופה של אסון מתמשך.  יותר מדי אנשים חצו את "הישורת האחרונה" בטרם עת.  יותר מדי אנשים איבדו את יקיריהם...