![]() |
שקף מרכזי בהרצאה שלי. זכויות היצרים על השקף שלי. הרשאת השימוש בחלק הימני היא נחלת הכלל |
בהרבה הרצאות שלי יש נגיעה אישית, אבל היום (21.8.25) הרציתי הרצאה שכמעט כולה אישית.
המסר המרכזי הוא שעד גיל 74 חוויתי בהרבה מישורים דברים קצת שונים מאחרים ויצרתי מהם תפיסת עולם ומעין "ארגז כלים" המאפשרים לי להתמודד עם אתגרים ולנסות להגשים חלומות.
אולי משהו ממה שהתנסיתי בו ו/או התמודדתי איתו יעזור גם לאחרים.
התרגשתי יותר מאשר בהרצאה רגילה. כמה דברים חשובים שהכנתי בדפי המרצה נשמטו. בעיקר בהקשר של זן בודהיזם מזוית הראייה שלי.
אין לי הרצאות מושלמות. כל הרצאה משתפרת כשאני מרצה אותה כמה פעמים ולומד מהטעויות.
בחרתי להתמקד בפוסט זה בדברים שהכנתי על זן בודהיזם ולא באו לידי ביטוי בהרצאה.
זן בודהיזם ואומנויות
הדרך למוד באמת זן בודהיזם הוא באמצעות תרוגול אומנות. כמעט כל דבר יכול להיות אומנות.
המתרגל מנסה להשיג שליטה מלאה באותה אומנות. זה עשוי לקרות כשהוא ואוביקטי האומנות הופכםי לאחד.
מי ששולט באומנות אחת באופן מלא חי באופן מלא את תפיסת הזן.
כמעט כל דבר יכול להיות אומנות זן.
קראתי למשל על ירי בחץ וקשת כאמנות.
הספר
זן באמנות הקשת נכתב על ידי אויגן הריגל, פרופסור גרמני לפילוסופיה. הריגל תרגל ביפן במשך שנים את אמנות הירי בחץ ובקשת עד שהוא והחץ והקשת הפכו לישות אחת.
קיבוץ נדבות
![]() |
נזיר זרם סוטו מתרגל קיבוץ נדבות, אראשייאמה, טוקיו. מקור התמונה: ויקיפדיה הרשאת שימוש: נחלת הכלל |
במצגת מופיעה תמונה של נזיר זן מתרגל קיבוץ נדבות. גם לתרגל קיבוץ נדבות צריך לבצע נכון.
אולי גם זו אמנות?
תרגול מעשי
באמצע דיון פילוסופי על משמעות החיים, אומר מורה הזן לתלמיד "הקומקום רותח לך לכבות אותו".
התלמיד שעסק בפילוסופיה גבוהה היה מנותק מהמציאות. מורה הזן הצליח לשמור על קשר למציאות גם בזמן שהשתתף בדיון פילוסופי.
עוגת אורז
התדמית של מנזרי הזן היא של מקומות עגומים וקשים. התלמידים לפעמים משתעשעים. באחד מסיפורי הזן סופר על משחק של תלמידים המקיימים ויכוח שבו כל אחד מהשניים צריך להסביר מדוע הוא נחות מחברו. המפסיד (זה שפחות נחות) קונה עוגת אורז למנצח.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה