יום רביעי, 20 באפריל 2022

החולצה מסאמבורו

 


יש כאלה הקונים בגדים מפוארים ויקרים, למשל שמלה ממדריד. אני קשור דווקא לחולצת T-shirt מסאמבורו.

 

האם זו חולצת ה-T-shirt היחידה שלי? 

 

הסירו דאגה מליבכם. בכל פעם שאני רץ 10 קילומטרים במרתון ירושלים אני מקבל T-shirt מנדף זיעה עם כיתוב של "מרתון ירושלים". 

בפעמיים שרצתי גם למען בית החולים "אלין" קיבלתי שתי חולצות. 

בכל פעם שהשתתפתי בפסטיבל הברידג' הבינלאומי באילת קיבלתי T-shirt עם כיתוב וציור של הפסטיבל. 

גם כשמביאים לי מתנות מנסיעות לחו"ל, שאיני מבקש שיביאו, בלא מעט מקרים מביאים לי T-shirt המתאר מאפיין של ארץ הביקור. 

כבר תרמתי, למי שזה יכול לעזור לו, חולצות שלא הוצאתי מהניילון, שהן היו בתוכו. 

 

מה מיוחד בחולצה מסאמבורו?

 

את החולצה רכשתי בסאמבורו שבקניה.לטעמי, המקום המעניין ביותר בו ביקרתי במדינה זו.
החולצה היא  המזכרת שלי משם. בכל פעם שאני לובש אותה אני נזכר במקום ממנו באה.

זה היה טיול בר מצווה או בת מצווה לקניה. בעיקרו טיול של סאפארי. לראות חיות בסביבת החיים הטבעית שלהן. 

לכל נערה או נער הצטרף הורה או שניים או סב או סבתא או שניהם.
גם הבת שלי, אז בת 12, ואני היינו חלק מהטיול המאורגן הזה. 

בדרך חתחתים, ללא אספלט, נסענו באיזור צחיח. מישהו כינה את הדרך הזו, כנראה בציניות, "האוטוסטראדה לכיוון אתיופיה". לא בכיתי בגלל קפיצות גלגלי האוטובוס שהטלטל. גברים אינם בוכים בדרך כלל. בטח לא בגלל טלטלות לא נעימות של אוטובוס. ילדות בנות 12 כן בוכות. כך שלאורך הדרך נשמע בכיין, ביחד עם ניסיונות הרגעה של המבוגרים שליוו אותן. 

עד שנגמר המדבר והגענו לסאמבורו.


סאמבורו


הכניסה לשמורת סאמבורו. מקור התמונה: ויקיפדיה 



by Snowmanradioב 9 בינואר 2014‏, 11:47  This image, which was originally posted to Flickr, was uploaded to Commons using Flickr upload bot on that date, it was confirmed to be licensed under the terms of the license indicated.

הייחוד של סאמבורו נובע מזה שהיא ליד גדת נהר באזור מדברי צחיח. 

התנאים הייחודיים חייבו בעלי חיים להסתגל אליהם. כך למשל, הזברות המקומיות הן עם אזניים גדולות יותר. האוזניים הגדולות משפרות את השמיעה שלהן על מנת שישמעו התקרבות של טורפים. 
בסוואנות האחרות הזברות רואות היטב. הגנו שומעים היטב. הזברות והגנו מזהירים זה את זה. בסאמבורו אין גנו. 

 

צבי ג'יראפי. מקור התמונה: ויקיפדיה


חיה ייחודית היא הצבי הג'יראפי, בתמונה מעל שורות אלה, הנקרא גם גרנוק. 

צבי בסוואנה אפריקאית רגילה יכול לאכול עשבים. בסאמבורו, צריך להגיע לעלים על העצים משום שאין כמעט עשבים. לפיכך, הצבי המקומי פיתח צוואר ארוך על מנת שיוכל להגיע לעלים שהוא אוכל. משהו שבין ג'ירפה לצבי. ממראהו נגזר השם צבי ג'יראפי. 

על ה-T-shirt השחור שלי כתוב בכתום באנגלית: SAMBURU. מתחת לאותיות עומד על שתי רגלייו האחוריות צבי ג'יראפי. הוא מחזיק את ה-S בכיתוב בשתי רגליו הקדמיות ומלחך אותה כאילו הייתה עלים.


פחד הוא תלוי תרבות


שני בני שבט סמבורו המקומי הסתובבו בלודג' בו התארחנו. הם חגרו חניתות. פניהם צבועים בצבעי קרב. אוזניהם משתלשלות כלפי מטה כשבקצהן מטילי מתכת גדולים וכבדים. לא אכחיש, שהם עוררו בי פחד מסוים. לך תדע, האם אחד מהם לא ישפד מישהו על חניתו.

מדריך הטיול, הקשור בכל נימי נפשו לקניה, ניגש אליהם והציע להם לראות משהו. הוא ביקש מאחת הנערות בנות ה-12 בקבוצה לפתוח את פיה. כשהם ראו את הפירסינג על הלשון שלה, הם נמלטו בזעקות אימה.


מה ל-T-shirt ול"ישורת האחרונה"?


אז מה הקשר של ה-T-shirt מסאמבורו ול"ישורת האחרונה"? כפי שכבר ראינו, לא רק אני ובני אדם נוספים נמצאים בישורות האחרונה, גם תנים

מאז שקניתי את החולצה עברו כבר יותר משמונה עשרה שנים. אתמול שמתי לב שגם החולצה נמצאת ב"ישורת האחרונה" שלה. 

חלק מהצבע הכתום זלג ככתמים לא מזוהים. כבר לא ממש ראוי ללבוש אותה, למעט לעבודות בית ואולי לטיולי הליכה ארוכים בטבע.

 

תגובה 1:

במה להיאחז כשמתרחש אסון מתמשך?

מדינת ישראל ואזרחיה נמצאים בתקופה של אסון מתמשך.  יותר מדי אנשים חצו את "הישורת האחרונה" בטרם עת.  יותר מדי אנשים איבדו את יקיריהם...