יום שישי, 3 בדצמבר 2021

עם הגב לקיר

 


אני מרצה על ברידג' כראי החיים. בהרצאה אני מתייחס לברידג' כראי המשקף מגוון רחב של תחומים בחיים, כגון: דפוסי זוגיות, יצירתיות, קבלת החלטות בתנאי אי-וודאות, דפוסי התנהגות ועוד. 

להזמנת הרצאה טלפון: 054-4480616.   

ברידג' אינו הראי היחיד שלי. בעבר גם שחמט היה עבורי סוג של ראי. 
אמנם פחות משוכלל מברידג', אבל עדיין ראי בעל ערך. 
 

דוחק זמן

 
כששיחקתי בצעירותי בתחרויות שחמט, קצב המשחק היה שעתיים ל-40 המסעים הראשונים. עברת את הזמן - הפסדת. עמדת בזמן ויש צורך במסעים נוספים - מקבלים שעה נוספת ל-20 המסעים הבאים. 
אני הייתי אחד מאלה שניסו לשחק הכי טוב שאפשר. המשמעות הייתה חשיבה ארוכה. אחרי 15 מסעים או 20 מסעים מצאתי שנותרו לו  רק 20 דקות. מצב זה נקרא בתחרויות שחמט: דוחק זמן.
 
יש כאלה, כמוני בצעירותי, שנכנסו באופן כרוני לדוחק זמן. 
בדוחק זמן נמצאים "עם הגב לקיר": מצד אחד אין כמעט זמן לחשוב. מצד שני מנסים להימנע מטעויות קשות.
יש כאלה שלא עומדים בלחץ וכמעט תמיד מתפקדים לא טוב בדוחק הזמן. הם מבצעים טעויות קשות ומפסידים. 
גיליתי שאני מתפקד טוב יותר במצבי לחץ. בדוחק הזמן רמת הריכוז שלי הייתה גבוהה יותר ויחסית לאחרים ביצעתי מעט שגיאות.

כמובן, שעדיף מראש לתכנן את הזמן ולהימנע מהמצב עם "הגב לקיר".

מצאתי שהדפוס של דוחק זמן בשחמט היה ראי לדפוס דומה שבו פעלתי בעולם הממשי. דוגמה קלאסית היא עבודת המסטר שלי בפסיכולוגיה. 
היא נמשכה כמה שנים. בפוסט ייעודי אספר עליה יותר ואז יוכלו הקוראים להבין שלא כל העיכובים היו בגין דפוס התנהלות שלי.
השורה התחתונה הייתה שכשהמנחה שלי סיפר לי שהוא נוסע לשנת שבתון בקנדה ואם אצטרך עזרה הוא יעזור לי משם, הבנתי שזה או עכשיו או לעולם לא.
 
בחודש עד לנסיעתו לשבתון עבדתי על העבודה באינטנסיביות. לקחתי את כל ימי החופשה שצברתי במקום עבודתו. העבודה הסתיימה והוגשה. סיימתי בהצטיינות.  

דוחק זמן כסוג של משבר


דפוס ניהול שגוי של זמן עלול להביא למשבר. זהו מקרה פרטי של נושא רחב יותר של ניהול משברים
אני עוסק בניהול סיכונים. עד למשבר הקורונה לא עסקתי באופן תאורטי בנושא של ניהול משברים. 

התחלתי להעמיק בו בסגר הקורונה הראשון בישראל. לעיסוק שלי גרמו שני דברים:

1. ההתמודדות האישית  שלי עם משבר הקורונה 

2. פנייה של מישהו שהציע לי לבנות קורס על ניהול משברים עבור ארגון גדול. 
 
אחרי שגיליתי את הקשר הסכמתי לבנות קורס כזה ועמדתי בהבטחתי. 

משברים אישיים 


המונח משבר או יותר מדויק Crisis מתייחס למגוון רחב של תחומים: ממשברים גלובליים ועד משברים אישיים. בתפיסת העולם שלי אי אפשר להתייחס לנושא הזה בלי להתייחס למשברים אישיים שלי ולכן כתבתי את הפוסט: Crisis management ההיבט האישי שלי.

בפוסט התייחסתי לכמה מהמשברים האישיים שלי ולמשברים אישיים של אחרים, שבהם הייתי שותף בניסיון לפתרון המשברים. 
 
המכנה המשותף למשברים אישיים שלי, שבהם הייתי "עם הגב לקיר", הוא היכולת שלי להתמודד עם המשבר בדיוק אותו דפוס שתיארתי בדוחקי הזמן בתחרויות שחמט.

המשבר הנוכחי


בפוסט משבר גיל ה-70 שלי תיארתי במבט על את משבר הפרידה הקרובה מרעייתי במשך יותר משלושים שנים. זהו, ללא ספק, אחד המשברים הקשים בחיי.

בפוסט זה אספר שגם במשבר זה אני "עם הגב לקיר" למעשה אני אמור לבנות את חיי מחדש במגוון רחב של היבטים. אתאר כאן כמה מהם.

לחיות לבד

לאחר סיום תהליך גישור כלכלי, אני צפוי לעזוב את הבית ולהתחיל לחיות לבד. 
לא קל כשהתרגלת לחיים משותפים עם בת זוג ומשפחה. 
לא קל אחרי 33 שנים ביחד, שרבות מהן היו טובות וגם בשנים הרעות היו גם דברים טובים.

לשכור דירה

לא אגור בסביבה הטבעית שהייתה שלי. אלא בדירה שכורה לתקופה של שנה. אחליף גם שכונת מגורים.

לשפץ דירה

במהלך השנה תתפנה דירה מושכרת בבעלות שלי. מעולם לא טיפלתי בשיפוץ דירה. אצטרך לעבור תהליך, קשה עבורי, של שיפוץ דירה ישנה בשכונת בית הכרם, אליה אני מתכנן לעבור לגור.

חברים וחברות

הצורך שלי באנשים, שאני עושה איתם דברים ביחד, ולא מהזווית של יועץ, מלווה, מרצה או מורה יתעצם. 
זהו אתגר גדול עבורי.

תחומי עיסוק פנאי נוספים

אני צריך למצוא תחומי עיסוקי פנאי נוספים. רצוי גם כאלה שיש בהם קשר עם אנשים. 


זוגיות

בשלב מסוים אהיה בשל לזוגיות חדשה. האתגר הוא למצוא בת זוג מתאימה ולבנות זוגיות טובה ויפה.

 

השורה התחתונה

האם גם בגיל 70, צמוד בגבי לקיר, אעמוד באתגרים, כפי שהצלחתי לעשות בעבר? 

אני מאוד מקווה שכן. מעט עזרה מידידים לא תזיק.



 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

במה להיאחז כשמתרחש אסון מתמשך?

מדינת ישראל ואזרחיה נמצאים בתקופה של אסון מתמשך.  יותר מדי אנשים חצו את "הישורת האחרונה" בטרם עת.  יותר מדי אנשים איבדו את יקיריהם...