יום שבת, 28 בינואר 2023

מקור להשראה: מדוע בישראל כן ובאוקינאווה לא?

 


 

לפני מספר ימים הגיע לביתי מתקין מטעם עיריית ירושלים. הוא הגיע במסגרת פרויקט של התקנת אביזרי בטיחות בביתם של אזרחים ותיקים ללא תשלום. 

כן כבר היכרתי בעובדה, שאני נמצא "בישורת האחרונה" ולכן הזמנתי את הביקור הזה בביתי. 

התפתחה שיחה מעניינת. אני סיפרתי על עצמי והוא על עצמו.  

האיש התרשם מאוד מעשייתי בעבר ובמיוחד מעשייתי בהווה בגילי המופלג:

1. אדם בן 71 החי בגפו ומטפל לבד בדירתו (ניקיון, בישול וכיו"ב).

2. אדם בן 71 העובד במגוון תחומים: יועץ לכלכלת המשפחה, מורה לברידג' ומרצה על מגוון רחב של נושאים.

3. אדם בן 71 המתנדב: עם ניצולי שואה, יוצאים בשאלה מהעולם החרדי ובפרויקט חוסן כלכלי לגילאי 60 פלוס.

4. אדם בן 71 המרבה לכתוב: 
 
5. אדם בן 71  שאין יום שבו אינו עוסק בספורט.

6. אדם בן 71 המשחק בתחרויות ברידג' ואפילו עשה גיחה מאוחרת לשחמט , ששיחק בצעירותו. 

אולי אפילו יותר חשוב אדם בן 71, שאינו תקוע במקום אלא יוזם מחפש לעשות דברים חדשים.

בקיצור: מקור להשראה.

המתקין אינו לבד. לא מעט אנשים שאני פוגש מדברים עלי במונחים של מקור להשראה. 

בעוד בעבר היו כאלה שהתרשמו מקורות החיים מרובי העשייה שלי , היום יש כאלה, שאני מהווה עבורם מקור להשראה או במילים אחרות דוגמה להתנהלות קצת אחרת ב"ישורת האחרונה".


פרופורציות: יש לי גם הרבה חסרונות


לא כולם רואים את זה, אבל אני מקפיד לראות גם את החולשות שלי. יש לי לא מעט כאלה. רק כשרואים אותן ניתן לחשוב על התמודדות איתן. 

כך למשל, לפחות כרגע, הצד החברתי איננו הצד החזק שלי. 

לא הצלחתי עדיין לצור זוגיות חדשה טובה ומתמשכת. 

פעילויות הפנאי שלי אינן מספיק עשירות ומעשירות.

יכולת המכירה שלי אינה מהמשובחות. 


לא ממש איכפת לי שיראו את הצדדים החיוביים שבי ולא ממש יראו את החסרונות כל עוד התמונה הלא מדויקת משמשת לצורך השראה להתנהלות טובה יותר בגילאים מבוגרים. התנהלות אקטיבית. התנהלות יזמית. עבודה. התנדבות. חשיבה עם הפנים קדימה.


פרופורציות: השוואה לאוקינאווה

 

 בפוסט Ikigai גרסת אוקינאווה תיארתי את תפיסת העולם ואורח החיים באחד "האזורים הכחולים". באי אוקינאווה ביפן מאריכים ימים.  

באופן ודאי לא הייתי משמש כהשראה לאנשים באוקינאווה.

הסיבה אורח החיים הפעיל שלי בגיל 71 הוא הנורמה בחברה המקומית. גם אנשים מבוגרים ממני בעשור ואפילו שני עשורים ממשיכים באורח חיים פעיל: עבודה, מעורבות בקהילה, פעילות גופנית, תזונה בריאה ואיזשהי סיבה להמשיך לחיות חיים פעילים. 

יותר ממה שאשמח לשמש כהשראה, אשמח שגם פה  חיים פעילים בגילים מבוגרים עם עבודה ועם תרומה לקהילה יהיו הנורמה.



 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

במה להיאחז כשמתרחש אסון מתמשך?

מדינת ישראל ואזרחיה נמצאים בתקופה של אסון מתמשך.  יותר מדי אנשים חצו את "הישורת האחרונה" בטרם עת.  יותר מדי אנשים איבדו את יקיריהם...