יום שבת, 18 במרץ 2023

אזורים כחולים 2.0

 

 

כשאני נמצא ב"ישורת האחרונה" לא מפתיע שאני מתעניין בתוחלת החיים.

ישנם אזורים מסוימים על פני כדור הארץ, שבהם חיים יותר שנים. המדד שמתאר זאת הוא מספר יחסי גבוה של בני 100 ויותר.

פרופ' מישל פולן, סטטיסטיקאי בלגי העוסק בדמוגרפיה, חקר את הנושא וטבע את המושג "אזורים כחולים".

פולן וחוקרים אחרים (דן בואטנר, ג'יאני פס) מצאו חמישה אזורים בהם תוחלת החיים גבוהה יותר מאשר במקומות אחרים. 

המחקר הראשון היה בשנת 2004. ג'יאני פס ומישל פולן מצאו כי מספר הגברים היחסי הגבוה ביותר מעל גיל 100 הוא בכפרים במחוז נאוורו בסרדיניה.


חמישה "אזורים כחולים"


נמצאו חמישה אזורים כחולים. הארבעה שהתווספו למחוז נאוורו בסרדיניה הם:

1. האי אוקינאווה ביפן

2. ניקויה בקוסטה ריקה

3. איקריה ביוון

4. לומה לינדה בקליפורניה


כחול או כחול מזדעזע?


כחול מזעזע היא להקת רוק הולנדית. "האזורים הכחולים" אינם מזעזעים אבל מעמדם כ"אזורים כחולים"  עלול להזדעזע.

העולם המודרני הוא דינאמי ומשתנה.

מאמר קצר של דני בר-און בעיתון "הארץ, בתאריך 17.3.2023, מתאר דו"ח חדש שפרסם פרופ' פולן, ביחד עם ד"ר אן הרם מאוניברסיטת טאלין.

מהדוח עולה, שעל פי פרופ' פולן, חמשת "האזורים הכחולים" צומצמו לשניים. התווסף אזור כחול חדש: האי מרטיניק.

השניים שנותרו הם סרדיניה ואוקינאווה. 

פרופ' פולן מסביר שהזקנים באיקריה שביוון, מסתתרים ולכן קשה לאמת את הנתונים הנוכחיים.

שינויים בהרגלי תזונה לכיוון מזון תעשייתי גרמו לירידה בתוחלת החיים בניקויה. 

אגב, זה נכון גם באזור ספציפי באוקינאווה, הסמוך לחלק שבו נמצאים חיילים אמריקאים. 
תושבים מקומיים החיים בסמוך ל"עיירה האמריקאית" אימצו הרגלי אכילת מזון אמריקאים, הכוללים מזון מעובד רב.
תוחלת החיים שלהם קצרה יותר מאשר באוזרים אחרים.

לגבי לומה לינדה, פולן אומר שמלכתחילה לומה לינדה לא הייתה "אזור כחול". היא מותגה כך על ידי עיתונאי.


האי מרטיניק

 

 

חופים בצידו המערבי של מרטיניק. מקור התמונה: ויקיפדיה

הרשאה:  CC BY-SA 3.0

 

 האי מרטיניק נמצא באיים הקראביים, אבל הוא מוגדר כחלק מצרפת. האי נמצא צפונית לטרינידד וטובאגו. ב-1 בינואר 2020 חיו בו כ-361 אלף תושבים.

על פי המחקר של פולן והרם חיים על האי 2,200 אנשים מעל גיל 100. 

בשיחת וידאו של הכתב איתו אמר פולן: " קצב התמותה הכי נמוך שהכרתי מעל לגיל 100 היה 1:3. במרטיניק היחס הוא 1:4". 

"ההסתברות לחצות את גיל 100 באי היא פי אחת וחצי מהסתברות לעשות זאת בצרפת". 

פולן מייחס את זה לשילוב בין אורח חיים עם תמיכה משפחתית גדולה בגיל המבוגר ולשימוש במערכת הבריאות והביטוח הלאומי המתקדמת של צרפת. 

כמובן שעשויים להיות גורמים נוספים, שפולן מסרב להתייחס אליהם בטענה שהוא סטטיסטיקאי ולא מומחה באותם תחומים.

בין הגורמים שאני יכול לחשוב עליהם, וכמו פולן איני יכול לתקף אותם, נמצאים תזונה ואורח חיים עם פחות מתח. 


ביקורת על תפיסתו של פולן כפי שצוטטה


אם הציטוט שלו במאמר בעיתון, כאילו נותרו שלושה אזורים כחולים מוכחים בלבד הוא נכון, אז לי יש ביקורת על טענתו.

אינני מתווכח עם הטענה שעל פיה בניקויה כבר לא מאריכים חיים בגלל שינוי הרגלי תזונה. זוהי טענה שניתן למדוד אותה אמפירית ואני מניח שזה נעשה.

איני מתווכח גם עם הטענה ביחס לאריכות הימים של האדוויניסטים בלומה לינדה בקליפורניה. 

איני יודע דבר על אזור זה ולכן לא יכולה להיות לי דעה. 

יש לי ביקורת על הטענה של פרופ' פולן ביחס לאיקריה ביוון, על פיה זה אינו איזור כחול מוכח משום ש"הזקנים מתחבאים". 

לתפיסתי, הטענה שלו אינה טענה שנבדקה באופן מדעי.

אם מלכתחילה היה מצב שבו נצפה שם שיעור גבוה של בני מאה או יותר, אז השערת האפס (H0) שזה עדיין המצב. 

נדרש להוכיח את ההשערה H1 שהמצב השתנה. איני רואה כיצד מוכיחים אותה, אם "הזקנים מתחבאים".



זווית הראייה שלי


אני מעוניין לחיות חיים ארוכים בתנאי שמדובר בחיים פעילים עם צלילות מחשבתית. 

אני מוכן לוותר על שנים של חיים ללא תפקוד שכלי. לצערי הרב, התנסיתי בזה עם שני הוריי. בעיקר עם אימי ז"ל.


לבקר ב"אזורים כחולים?

אני מעוניין לבקר באזורים כחולים. ספציפית מעניינים אותי אוקינאווה וסרדיניה.


אוקינאווה


אני מתעניין ביפן ובתרבות הייחודית שלה. לא רק בזן בודהיזם. לא במקרה שם ביליתי את ירח הדבש שלי.

 לא מצאתי טיול מאורגן לאוקינאווה. נכון להיום, איני מעוניין לטייל שם לבד, על אף שאין לי חשש לביטחוני האישי.


סרדיניה


איטליה היא מדינה מרתקת לטיול: נופים יפים ומגוונים, מורשת תרבותית נפלאה ואוכל טוב.

לא פלא שזו מדינה בה טיילתי הכי הרבה פעמים. 

החל מטיול הבר מצווה של בני הבכור באותו פסח עתיר פיגועים, כולל הפיגוע במלון פארק בנתניה וכלה בביקור של ימים ספורים ברומא

טיילתי בהרבה אזורים של איטליה מהצפון ועד הדרום, כולל האי סיציליה. לסרדיניה טרם הגעתי. 

אני מתחיל לגלגל את הרעיון של נסיעה לשם כשהנסיבות יאפשרו את זה.


מי יודע אולי בנוסף לחוויות של טיול באזורים אלה, אלמד משהו שיעזור להאריך ו/או לשפר את חיי?

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

במה להיאחז כשמתרחש אסון מתמשך?

מדינת ישראל ואזרחיה נמצאים בתקופה של אסון מתמשך.  יותר מדי אנשים חצו את "הישורת האחרונה" בטרם עת.  יותר מדי אנשים איבדו את יקיריהם...