יום שבת, 17 בפברואר 2024

בפני שיבה תשב

 

אני בריצת 10 ק"מ מרתון ירושלים, 2022

בפוסט סימן שאתה קשיש הבאתי מאפיינים של קשישים בניגוד לצעירים. 

אחד מהמאפיינים של קשישים הוא שקמים לכבודם בתחבורה הציבורית ומציעים להם לשבת.

אבל מה עושים כשלא קמים לאדם שכבר עבר את גיל 90?

חוויתי את זה אתמול (15.2.2024) ברכבת הקלה בירושלים. כמובן שלא על עצמי בהתחשב בזה שאני עדיין רחוק מאוד מגיל 90.

בתחנת הרכבת הקלה, בדרכי לקניות בשוק מחנה יהודה, פגשתי אדם שהיכרתי מעבודתנו במלם. 

אני הייתי בחור צעיר עם בלורית פרועה והוא היה מבוגר ממני בכעשרים שנים. 

ברכבת לא היו מקומות ישיבה פנויים. עמדנו ואף אחד לא קם.

גבר יוצא אתיופיה כבן 40 פנה לצעירה שישבה וביקש ממנה לקום ולפנות מקום ישיבה לאיש שעבר את גיל 90. 

היא קמה והאיש ישב. 

אחרי תחנה נוספת נגעה בי צעירה שישבה והציעה לי לשבת במקומה. עניתי: "לא תודה". היא המשיכה לשבת. 

קורה לי שיש כאלה שמציעים לי לשבת במקומם ברכבת הקלה ולא מסתפקים בסירוב המנומס שלי. לוחצים עלי שאשב.

במקרים כאלה אני מסביר להם שאני רץ 10 ק"מ במרתון ירושלים.

אם אני יכול לרוץ במרתון ירושלים אז אני יכול גם  לעמוד ברכבת הקלה.


לקראת מרתון ירושלים 2024


ב-8 למרץ יתקיים מרתון ירושלים. 

כמנהגי מאז גיל 63, למעט שנה שעברה, אני משתתף בריצת 10 ק"מ. 

צריך להתאמן לקראת הריצה. 

אני לא זקוק לאימונים רבים היות שאני רץ באופן קבוע 8 ק"מ פעם בשבוע.

בשבועות לפני המרתון אני רץ פעמיים או שלוש עשרה קילומטר במסלול עם יותר עליות, יותר קשות מאשר העליות במרתון ירושלים.

מאז שאני גר בבית הכרם ולא במלחה ומאז שהתחלתי ללכת ברגל עם חברים בהר איתן, אני כבר כמעט לא רץ באזור עין לבן. אני רץ ביער ירושלים או בהר איתן.

כשגרתי במלחה הייתי הולך מעט ברגל עד מלון יהודה ומתחיל לרוץ בשביל העפר, שמתחיל אחרי המלון, לכיוון עין לבן ועד למגרשי החניה של האקווריום וגן החיות.

לקראת המרתון חזרתי לכמה אימונים בעין לבן. שם יש יותר עליות וקל יותר להגדיל את המרחק ל-10 ק"מ על ידי תוספת כמה עליות תלולות יחסית. 


יותר מהנה ממה שתיארתי


התיאור של אדם הרץ בעליות תלולות כאימון לריצה ארוכה נראה סגפני וקשה. 

במקרה הזה המציאות שונה. אנחנו נמצאים בעיצומה של עונת פריחה. לאורך רוב המסלול יש בלי סוף רקפות, הרבה כלניות ושקדיות פורחות. 

בחלק מהמסלול אני רץ בין עצים או לא רחוק מעצים.

הבריכות מהנביעה של מעין עין לבן, המוקפות בצמחייה עשירה ומגוונת, יפות במיוחד. 


קלווין קייפטום


קלוין קיפטום, מקור התמונה: ויקיפדיה: 
נוצר על ידי: Katie Chan



אם עוסקים במרתון בתחילת שנת 2024, אי אפשר בלי להזכיר את קלווין קייפטום

ב-11 בפברואר הרץ הקנייתי בן ה-24 איבד שליטה על רכבו ונהרג בתאונת דרכים. 

הוא הותיר חותם ענק על ריצת המרתון כשהחזיק בזמן הטוב ביותר אי-פעם בריצת מרתון רשמית.

הוא סיים את מרתון שיקגו באוקטובר 2023 בזמן של 2:00:35 שעות. 



מחסום השעתיים

כשרץ לא מקצוען מספר שהוא רץ מרתון בפחות משלוש שעות כדאי מאוד להעריך את גודל ההישג. 

הרצים המקצוענים בצמרת העולמית, בעיקר קנייתים ואתיופים, ולאחרונה גם כמה ישראלים יוצאי אתיופיה, רצים את המרחק ביום טוב בשעתיים וכמה דקות. 

בהדרגה התקרבו הטובים ביותר בשיאם לזמן של שתי שעות. 

קייפטום רץ לראשונה בחייו בתחרות מרתון במרתון בוולנסיה בספרד רק בדצמבר 2022

הוא סיים ראשון בזמן של 2:01:53. זה היה הזמן השלישי בטיבו בהיסטוריה.  

הוא היחיד שרץ בתחרות רשמית בזמן של פחות משעתיים ודקה אחת.

הוא סומן כמי שישאיר חותם ענק בריצה הזו כשיהיה האדם הראשון שירוץ את המרחק בתחרות רשמית בפחות משעתיים.

לצערנו, יש אנשים שמגיעים ל"ישורת האחרונה" מוקדם מדי בגיל צעיר. 

בישראל של סוף שנת 2023 ותחילת שנת 2024 אנחנו מוצפים במקרים עצובים כאלה.

לפעמים, זה קורה בגלל טעות אחת. 

כך קרה לקלווין קיפטום שנהג ואיבד את השליטה ברכב וכנראה בגלל זה נמנע ממנו להשאיר את החותם של האיש הראשון שרץ מרתון בפחות משתי שעות בתחרות רשמית.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

במה להיאחז כשמתרחש אסון מתמשך?

מדינת ישראל ואזרחיה נמצאים בתקופה של אסון מתמשך.  יותר מדי אנשים חצו את "הישורת האחרונה" בטרם עת.  יותר מדי אנשים איבדו את יקיריהם...