יום שני, 8 במאי 2023

דרור מהאנציקלופדיה החופשית (הויקיפדיה) כבר לא איתנו

 


בלוג זה עוסק ב"ישורת האחרונה" ולכן באופן לא מפתיע עוסק במה שקודם למוות ובמה שקורה אחריו

כך מצאתי את עצמי כותב על חבריי הטובים שכבר אינם איתנו, למשל: אורי: תמיד בדרך שלו, עוזי, ספי: הגלוי והנסתר.

כתבתי גם על קרובי משפחה שהלכו לעולמם.


תהיתי ביני לבין עצמי האם ומתי לכתוב על שני אנשים שעברו את "הישורת האחרונה" ולא היו ממש חברים שלי ולא חלקו איתי פעילות מתמשכת משותפת? 

הם גם לא עשו משהו יוצא דופן שהשפיע על תפיסת עולמי

ובכל זאת זה נגע לליבי יותר מאשר אנשים אחרים שהיכרתי.

אם חשבתי שאני צריך לסוע מירושלים לשבעה בכפר סבא של אדם, שבסך הכל נפגשתי איתו פעמיים ובפעמיים האלו היינו עם עוד לפחות עשרים אנשים, זה כנראה אומר משהו.

אם אחרי מלחמת יום הכיפורים ניסיתי לברר מה מצבם של כמה מחבריי הטובים, זה היה טבעי. 

יצאתי מגדרי על מנת לאתר פרטי התקשרות רק של אדם נוסף אחד שלא היה חבר שלי.  

בסך הכל היינו ביחד בסדנה של ארבעה ימים.  

לצערי, גיליתי שהוא נהרג.

בעוד אני חוכך בדעתי האם לכתוב על אותם אנשים הלך בשבת (6.5.23) לעולמו דרור לין. 

גם דרור לא היה חבר שלי אבל מותו הגדיל את הרשימה הקטנה והמכובדת הזו לשלושה אנשים. 

פוסט זה  מוקדש לזכרו.

עם דרור נפגשתי יותר פעמים מאשר עם השניים האחרים. זה היה בפעילויות של הויקיפדיה העברית. הערכתי אותו ומאוד סימפטתי אותו.

דרור היה מעמודי התווך של הויקיפדיה העברית. 

אני בסך הכל הייתי עוד כותב ערכים, שבדומה לאחותו של דרור, הגעתי לויקיפדיה בעקבות בן משפחה שהיה פעיל משמעותי בויקיפדיה העברית. 

במקרה שלי מדובר בבני ערן. 


מעט על תרומתו של דרור לויקיפדיה


הקישור: דף המשתמש של דרור בויקיפדיה,  יוביל אתכם לדף המשתמש שלו בויקיפדיה. שם תוכלו לקרוא על חלק קטן מהתרומה האדירה שלו לויקיפדיה העברית.

הייתה לו גם תרומה משמעותית מאוד לויקיפדיה העולמית. דרור היה שותף פעיל לכל הכנסים העולמיים של הויקיפדיה העולמית (ויקימניה).

מאז שאני פעיל בויקיפדיה (שנת 2008, אם זכרוני אינו מטעה אותי) דרור השתתף בכל הויקימניות שהתקיימו ברחבי העולם. בהחלט ייתכן שהשתתף גם קודם אבל אני לא עקבתי אחרי מה שנעשה בכנסים אלה. 

הוא הירצה בנכסי הויקימניה והשתתף בועדה המארגנת.

בשנת 2022 זכה לפרס מטעם ארגון הויקימדיה העולמי.

גם בארץ, בכל אירוע של הויקיפדיה שהייתי בו גם דרור היה. אני מניח שהוא היה גם בהרבה אירועים שאני לא הייתי בהם. 

גם בארץ הוא היה שותף בארגון מפגשים והירצה בהם.


נקודות מפגש ספציפיות שלי איתו


אלף מילים

דרור יזם את אלף מילים. מטרת המיזם העשרת כמות התמונות בויקיפדיה העברית.

כידוע, בויקיפדיה מפרסמים רק תמונות שאין בפרסומן הפרת זכויות יוצרים.

תמונות שצולמו במהלך הסיורים על ידי משתתפיהם אינן מפרות זכויות יוצרים. 

הסיורים היו מפגש אישי של קבוצות לא גדולות של ויקיפדים והיו מעניינים בפני עצמם בנוסף לתרומה של תמונות לויקיפדיה. חלקם בהדרכת ויקיפדים מומחים לתחום התוכן של אותו אתר סיור פיזי.

בכל אחד מהסיורים שהשתתפתי בהם גם דרור היה. ברור שהוא השתתף גם בהרבה סיורים שבהם לא השתתפתי.


לשון הרע לא מה שחשבתם


דרור היה עורך דין. באחד מהכנסים המקומיים של הויקיפדיה שמעתי אותו מרצה על החשש מבתיעת לשון הרע על כתיבה בויקיפדיה.

הוא הזכיר מקרים בהם ויקיפדים בארץ ובארצות אחרות נתבעו הורשעו על מה שכתבו. 

דרור הסביר שהתפיסה האינטואיטיבית שלי ושל אחרים שעומדת לזכותנו הגנה של "אמת דיברתי" אינה נכונה. 

אחרי ההרצאה דיברתי איתו בארבע עיניים על משהו שכתבתי ומאוד ייתכן שהוא חסך ממני תביעה כזאת.


המקרה של הערך "ניהול קשרי לקוחות" בויקיפדיה


את הערך ניהול קשרי לקוחות (CRM) כתבתי כמומחה למחשבים וטכנולוגיית המידע. המכיר היטב את תחום ה-CRM. 

בתוכן הערך עצמו לא הייתה שום עילה לתבוע אותי.

התפיסה האינטאיטיבית השגויה שלי הייתה שעל מה שנכתב בדף השיחה אי אפשר לתבוע על לשון הרע. מדרור למדתי שזה לא נכון.

הגישה שלי בכתיבת הערך הייתה לציין שמות  רק על של חברות שהשפיעו תפיסתית על התחום. כך שלא ציינתי את שמותיהן של חברות כמו Oracle ו-SAP שהיה להם פלח שוק של יותר מ-30% לכל אחת. 

באופן טבעי היו ויקיפדים אחרים שהוסיפו התייחסות לשתי חברות אלו ולחברות אחרות. 

יום אחד כתב לי ויקיפד הודעה שהתווספה התייחסות לחברה ישראלית, כולל הפניה לאתר האינטרנט שלה, ושאל אותי, באמצעות דף השיחה של הערך, האם למחוק את ההתיחסות אליה? 

כמי שהכיר במידה זו או במידה אחרת את כל החברות המובילות בעולם בתחום (אני מתכוון לסדר גודל של מעל 50 חברות, כולל כאלה שלא עבדו בישראל) לא שמעתי על החברה הזו. 

אין פסול בחברות ישראליות. כך למשל, Amdocs הייתה שחקן בשוק ה-CRM והופיעה בריבועי הקסם של חברת האנליסטים המובילה Gartner.

באתר האינטרנט של החברה הקטנה שהתווספה לא מצאתי שום דבר שהצדיק את הוספתה לערך. 

על פניו זה נראה כמו תוספת שנעשתה על ידי עובד בחברה או מקורב לה.

המלצתי על מחיקת ההתייחסות לחברה הנ"ל. גם היום אני שלם ב-100% עם ההמלצה הזו, אבל ציינתי שמדובר בחברה "קיקיונית".

מדרור הבנתי שניתן לתבוע אותי על השימוש במונח הזה ולהרשיע אותי. 

מיהרתי לערוך את מה שכתבתי ולהחליף את המונח הפוגעני במונח שאי אפשר לתבוע אותי על "לשון הרע" בגינו.


לקראת הסוף 


רוב האנשים שהלכו לעולמם ואני כותב עליהם בבלוג שלי נצאים כבר בגיל הפרישה לפנסיה. דרור היה צעיר יותר. 

מחלת הסרטן העבירה אותו מעבר ל"ישורת האחרונה" מוקדם מדי. 

לקראת הסוף כבר ידעתי שזה צפוי. משפחתו פנתה אל בני ערן, ויקיפד פעיל ומומחה למחשבים, על מנת שיוציא להדפסה את כל הערכים שדרור כתב. 

המשפחה רצתה שדרור יראה את התרומה הענקית שלו לויקיפדיה לפני מותו.  

ערן שיתף אותי במידע העצוב הזה. לצערנו, זו הייתה משימה מורכבת שאינה ניתנת לביצוע מהיר. אין בויקיפדיה כלי יעודי מתאים לכך ומספר הערכים שדרור כתב הוא עצום.

התבשרנו על לכתו של דרור לפני ביצועה של המשימה הקשה והמורכבת שביקשה המשפחה מערן.

גם ערן וגם אני משתתפים בצערה הרב של המשפחה על מותו של דרור. 

ערן טס במוצ"ש לחופשה בטנזניה. לולא זאת בודאי היה מגיע ללוויה ו/או לשבעה.


אחרי הסוף


הדרך המתבקשת להנצחתו של דרור היא כתיבת ערך עליו בויקיפדיה. אין ספק שדרור ראוי לכך.

 









אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

לא רק פולנים לאומניים: לסלף את השואה במתכוון בויקיפדיה

  אימי ותלמידים באירופה אחרי השואה אימי רינה רוזנטל ז"ל איבדה את כל משפחתה בשואה . אימי גדלה בעיירה בשם  קרושצ'נקו נא דונייץ  בפולי...